اتمسفر فضا در پدیدهشناسی به مثابه فضای بدون سطح
نویسندگان
چکیده مقاله:
فضا که اصلیترین بخش معماری است به طول تاریخ و در دورههای زمانی مختلف از زاویههای متنوع فلسفی از کالبدی تا معنا، از زیباییشناسی فرمی تا زبانشناسی و نشانهشناسی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. اما همواره سوال مهمی که در مقابل این دیدگاهها قرار میگیرد آن است که آیا فهم فضا از دیدگاههایی که ذکر شد چه تأثیری در نحوه ادراک انسان از فضا دارد؟ آیا اگر معنای فضا از منظر نشانهها فهمیده شود فضایی مناسب برای زیست انسان است؟ در این پژوهش با تاکید بر مصرفکننده فضا یعنی انسان و تواناییهای او در دریافت دادههای محیطی و انرژیهای آن به نظریههایی که در این زمینه در تاریخ اندیشه مطرح شده توجه شده است که ریشه در پدیدهشناسی نو با مفهوم اتمسفر میخواهد بنیاد علوم را نقد کند و ساختار جدیدی از جهان بیافریند تحلیل میشود. این آرا رادیکال در معماری میخواهند علم نویی دراندازند و ساختار و پارادایمهای ذهن بشری را که سوار بر اندیشه ایده پیشرفت و علمباوری را که ساختار سطوح را در فضای کارتزینی میسازد با تجربه حضور تن و زندگی غیر اختیاری انسان در فضای سطح جایگزین کند. در این فرصت از تحول و دگرگونی نحوه زندگی و به طبع آن تحول فضای خانه و خانهسازی در ایران که ملموسترین و پرکاربردترین فضا در بین فضاهای زیست انسان است کمک گرفته شده است. در این تحقیق از روشهای کیفی به منظور شناخت و ارزیابی ادراک تن در فضا با توصیف فضایی مانند میانسرا و در خانههای مدرنتر حیاط میپردازیم. برای این مهم از خانههایی استفاده میشود که شاخص و یا از ویژگیهای خاصی برخوردار نیستن و دلیل انتخاب آنها فقط دارا بودن الگوی فضای معماری دوران خود است. با انتخاب پنج خانه از سه دورهی قاجار (خانهی بهشتی، خانهی آرازی)، پهلوی اول (خانه شلویری در قزوین) و دو خانه از دورهی پهلوی دوم در مجتمع مسکونی نارمک به تحلیل روند دگرگونی این عملکرد پرداخته میشود.
منابع مشابه
زیباشناسی فضای عمومی؛ هنر به مثابه ابزار
امروزه، خروج هنر از حوزه زیباشناسی، همگانی و حتی جهانی شده است. هنر، به هر صورتی که باشد، «ابزار» نمایش پروژههای توسعه شهری و سرزمینی شده و از طریق واردکردن هنرمندان در عرصه فرهنگ، به اجتماع نظم داده است. اگرچه هنر نقشی جذاب در جهت جلب خیل مردم و سرمایهگذاران ایفا میکند، اما در مقابل، سرزمین، شهر و فضای عمومی توسط هنر تغییر شکل مییابند، در ارتباط ملموس با هنر عمومی، زمینهای یا «در محل»، حا...
متن کاملزیباشناسی فضای عمومی؛ هنر به مثابه ابزار
امروزه، خروج هنر از حوزه زیباشناسی، همگانی و حتی جهانی شده است. هنر، به هر صورتی که باشد، «ابزار» نمایش پروژه های توسعه شهری و سرزمینی شده و از طریق واردکردن هنرمندان در عرصه فرهنگ، به اجتماع نظم داده است. اگرچه هنر نقشی جذاب در جهت جلب خیل مردم و سرمایه گذاران ایفا می کند، اما در مقابل، سرزمین، شهر و فضای عمومی توسط هنر تغییر شکل می یابند، در ارتباط ملموس با هنر عمومی، زمینه ای یا «در محل»، حا...
متن کاملتمدن به مثابه سطح تحلیل
در بیشتر رشتههای علوم انسانی تحلیلها مبتنی بر نظریهها صورت میگیرند و اساساً تحلیل خارج از نظریه اتقان و اعتبار کافی را ندارد. در نوشتار پیش رو به این پرسش پرداخته میشود که در حوزه مطالعات تمدنی - به عنوان یکی از حوزههای مطالعاتی نظری علوم اجتماعی - چگونه میتوان از تمدن به مثابه یک سطح تحلیل و یا یک چارچوب نظری در تحلیل پدیدههای اجتماعی بهره برد؟ به بیان دیگر، کاربست تمدن به مثابه یک نظری...
متن کاملطراحی کنترل کننده سطح پویایی تطبیقی برای هلیکوپتر دو روتوره بدون سرنشین در فضای سه بعدی
در این مقاله، مسئله طراحی کنترل سیستم بالگرد دو روتوره بدون سرنشین، در فضای سه بعدی بدون حضور نامعینی بر اساس روش کنترل تطبیقی سطح دینامیکی مورد بررسی قرار گرفته است. روش کنترل تطبیقی سطح دینامیکی مشکل انفجار پیچیدگی موجود در روش کنترل غیر خطی گام به عقب یا روش پسگام [45]، را با استفاده از فیلترهای مرتبه اول برطرف می کند. در ابتدا معادلات و توابع دینامیکی هلیکوپتر مورد بررسی قرار میگیرند. سپس ...
متن کاملطراحی کنترل کننده سطح پویایی تطبیقی برای هلیکوپتر دو روتوره بدون سرنشین در فضای سه بعدی
در این مقاله، مسئله طراحی کنترل سیستم بالگرد دو روتوره بدون سرنشین، در فضای سه بعدی بدون حضور نامعینی بر اساس روش کنترل تطبیقی سطح دینامیکی مورد بررسی قرار گرفته است. روش کنترل تطبیقی سطح دینامیکی مشکل انفجار پیچیدگی موجود در روش کنترل غیر خطی گام به عقب یا روش پسگام [45]، را با استفاده از فیلترهای مرتبه اول برطرف می کند. در ابتدا معادلات و توابع دینامیکی هلیکوپتر مورد بررسی قرار میگیرند. سپس ...
متن کاملبررسی عملکرد نور به مثابه فضا به عنوان ابزار بیان در هنرهای جدید تجسمی (هنر نور و فضا)
در میانه دهه 60 میلادی گروهی از هنرمندان کالیفرنیا جنوبی دست به تجاربی زدند که منجر به شکل گیری جریان "نور و فضا" گردید. مفاهیم هنر و ماده که به صورت مجازی مترادف هم هستند نزد این هنرمندان هیچ معنایی نداشتند. تاریکی و روشنایی، سایه و نور خورشید، زمان و مکان، صدا و سکوت، آتش، دود و مه، پارچه، نخ، عناصر اصلی آن ها بودند. سرانجام امکاناتی که تکنولوژی معاصر در اختیار این هنرمندان می گذاشت، اساس پید...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 16 شماره 49
صفحات 469- 487
تاریخ انتشار 2018-03
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023